Låt den rätte komma in - första intrycket

En av böckerna jag fick i julklapp, var 'låt den rätte komma in' av John Ajvide Linqvist. Jag har precis börjat läsa den och tänkte berätta lite om de första intryck jag fått av den. För det första måste jag säga att omslaget är fruktansvärt snyggt. på riktigt (detta gäller alla hans böcker). Man får genast en mycket krypande skrämmande känsla. Det föreställer en lite flicka som ligger ner, svartvit. men det mest slående är blodstänket som är dittsatta ovanpå omslaget. det ser läskigt verkligt ut och är hur häftigt som helst. älskar kreativa omslag.
men som den gamla klyschan lyder, det är ju ändå insidan räknas. hur är boken då? jag har inte hunnit komma särskilt långt än. ca 40-50 sidor. men jag måste säga att jag gillar den. den är väldigt suggssesiv, och karaktärerna är väldigt obehagliga. huvudpersonen är en pojke på tolv-tretton år, som är mobbad och överviktig. kanske inte så obehaglig. men lägg därtill att han snattar godis (och allt möjligt annat), och är fixerad av massmördare. själv brukar han gå ut i skogen om kvällarna med en kniv och låtsas att han hugger ihjäl sina plågoandar. inte direkt your average huvudperson. handlingen kretsar om vampyrer i en stockholmsförort - ja det är en skräckis om ni inte förstod det. mystiska mord börjar ske runtomkring i förorterna. och samtidigt har en ny flicka flyttat in portuppgången brevid den som oskar (pojken) bor i. dock är hon ganska konstig, och kommer bara ut på natten dessutom. jag kan hålla med om att upplägget låter ganska enkelt och klysché-artat. men. den är grymt välskriven och väldigt obehaglig. ska snart krypa ner och fortsätta med läsningen. har ni tur kanske det kommer en recension med.



1. 'låt den rätte komma in' - omslaget
2. 'Fight club' (svensk utgåva) - ett annat mycket kreativt omslag!

h. g. oringe

kommentarer;
Postat av: jennifer,

böcker i julklapp är fan kärlek!

2007-12-27 @ 13:05:30
URL: http://hellobenjamin.blogg.se
Postat av: hugo

jennifer: det är det

2007-12-28 @ 18:34:54
URL: http://hgoringe.blogg.se
lämna dina spår här;

namn:
kom ihåg mig?

e-post;

url/bloggadress;

kommentar;

all that jazz
RSS 2.0