Fobi

Det finns inte mycket här i världen som jag har fobi för, det finns egentligen nog bara två saker som jag är riktigt rädd för, och det är att bli strypt och att ringa folk, ja faktiskt. Jag tycker det är väldigt jobbigt och obehagligt att ringa upp folk och framför allt myndigheter och annat viktigt i den stilen. Jag vet inte riktigt varför och hur det blir jobbigt, men det blir det. Jag bara tänker på det, går omkring med telefonen i min hand, skriver in numret, tittar på det, trippelcheckar det för att se att det är rätt. Raderar det, slår in det igen, och lägger slutligen ifrån mig luren. Jag klarar det helt enkelt inte, det blir en så stor grej för mig. Idag fick jag det åter bevisat för mig, jag har en extern hårddisk som har kraschat, det gjorde den precis innan jul, och den innehöll bland annat massor med bilder och ett helt färdigt skåneresan-avsnitt. Det var meningen att jag skulle ringa till Western Digital(företaget som gjort disken)s kundsupport, och bara höra med dem hur man skulle göra. Men jag klarade det inte, knappa in det där numret, som sedan skulle följas av en lång radda siffror för att godkänna att jag var giltig till ett supportsamtal. Nu tycker ni säkert jag är fånig, det är ju bara ett samtal, eller hur. Men så har jag tänkt att man nästan alltid tänker om andras fobier, jag t.ex. tycker det är helt otroligt hur man kan vara så rädd för ormar, men det är ju en helt annan sak hur man själv känner sig inombords. Jag vet inte riktigt vart denna rädsla för telefonsamtal har sitt ursprung, men jag misstänker att det har att göra med att man var tvungen att ringa och tacka för presenterna när man var liten, och det kanske är just det att man var tvungen till, att man hade en press på sig att göra det. Det är kanske det som gör det hela så jobbigt. Jag vet inte riktigt. Att ringa vänner och så är inte riktigt lika farligt, även om jag mycket hellre slänger iväg ett sms än ringer, och jag har insett att detta är ett handikapp för mig. Imorgon ska jag försöka ringa till kundsupporten, då det är den enklaste lösningen på det här med hårddiskproblemet, de vet säkert hur man ska göra (med hårddisken då). Och det är inte det att jag tycker det ska bli obehagligt att prata med en främmande människa, nej absolut inte, det har jag inga problem med, det jobbiga är liksom att ringa...

kommentarer;
Postat av: lijna

lycka till med samtalet hugo!

2008-03-12 @ 23:01:16
URL: http://linasvanberg.blogg.se
Postat av: Anonym

haha så där är jag med. nu vet ju inte du vem "jag" är så den här informationen är ju ganska onödig för dig, men jag tänkte bara att du kanske ville veta att du inte är ensam om problemet.

2008-03-21 @ 17:16:35
lämna dina spår här;

namn:
kom ihåg mig?

e-post;

url/bloggadress;

kommentar;

all that jazz
RSS 2.0